zondag 19 december 2010

Een mooie vondst . . . .



Een mooie vondst : gewoon langs de wand, in een van de vele mergelgroeven die het Limburgse land rijk is, zie ik een klein rond groenig ding liggen. Ik buk me, raap het op kijk er in het halve donker even naar, steek het in mijn jaszak en vervolg mijn weg.
De volgende dag bij het wegruimen van mijn “bergspullen” heb ik het weer in mijn handen, het blijkt een muntje. In eerste instantie denk je dan aan een koperen cent of stuiver van een aantal decennia geleden, maar bij nadere bestudering blijkt het meer te zijn.
Met een loupe onder een goede heldere lamp zie ik een ster op een schildje met ernaast het cijfer 14. De ster lijkt verdacht veel op de 5 puntige ster van Maastricht, en na een zorgvuldige schoonmaakbeurt komt er daadwerkelijk een in Maastricht geslagen zogenaamde “Oord”, ook wel Liard genoemd, tevoorschijn. Het Internet zorgt dan voor de informatie: Geslagen te Maastricht in 1614 onder Albertus (van Oostenrijk) & Isabella (dochter van Philips ll van Spanje) in de regeerperiode 1598-1621.
Voorzijde (op de foto rechts): gekroond Habsburgs wapen tussen twee sterren, de kroon doorbreekt een cirkel. *ALBERTVS.ET.ELISABETh.DEI.GRatia - Albrecht en Isabella bij de gratie Gods
Keerzijde (op de foto links): gekroond wapen van Maastricht met afhangend gulden vlies tussen het jaartal (1614) op een "Bourgondisch kruis" (wegspringende vonken van een vuurijzer) in een cirkel. *ARCHIDVCES.AVST.DVCeS.BVRgvndiae.ET.Brabantiae - aartshertogen van Oostenrijk hertogen van Bourgondiƫ en Brabant.
De bovenstaande afbeelding van de munt is overigens niet het exemplaar wat ik gevonden heb. Mijn vondst was goed te determineren, en in bijna zo goede conditie als de afbeelding! Tja, een beetje geluk moet je als bergloper zo af en toe wel hebben . . . .

1 opmerking:

  1. Dag Jacques,
    De munt is nog veel mooier dan ik had gedacht, wanneer je mij er vandaag over vertelde in Petit -Lanaye bij Caestert. Een prachtige weblog, heel leerzaam en met schitterende foto 's! Misschien zien we elkaar zo weer ergens....
    Met vriendelijke groeten
    L. Jimmy Groen

    BeantwoordenVerwijderen