zondag 1 augustus 2010

Illegaal stoken ?


Ik moet me al sterk vergissen als dit niet over illegaal stoken gaat!
Het grote manneke rechts biedt het kleine manneke een glas aan uit wat mij toch wel doet voorkomen als een distilleerketel!
Nu is dit niet zo vreemd, want overal ter wereld wordt er clandestien alcohol gestookt en meestal gebeurd dit op plekken die men liever verborgen houd vanwege het illegale karakter van deze bezigheid!
Illegaal stoken is al eeuwen strafbaar omdat er altijd en overal wel een overheid is die er belasting of accijnzen op mis loopt die er normaal op geheven worden. De verlaten mergelgroeven hebben dus ook hun steentje bijgedragen als het gaat om illegale stookpraktijken. De mij laatst bekende illegale stokerij was die in de Apostelgroeve (zie volgende artikel) in de jaren 70 van de vorige eeuw: doordat de groeve 2 etages heeft konden, in een keurig en vakkundig gecamoufleerd gedeelte, de illegale jeneverstokers een aantal maanden ongestoord hun gang gaan. Nu zijn in deze groeve nog de sporen te bewonderen van deze illegale activiteit!
Bovenstaand is natuurlijk mijn interpretatie van deze groevetekening, ik kan het helemaal bij het verkeerde eind hebben als het gaat om de afbeelding. Heb jij een betere uitleg van wat ik zie als een distilleerketel reageer dan op dit artikel. Ik ben benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten